Nieuws

Imperia Cup Kohstanz 2006

Verslag wedstrijd Konstandz. Bodemsee. 09/10 september ’06

Na een rit die eindeloos scheen te duren door de vele files kwamen we midden in de nacht op onze bestemming. We zagen wel een tiental OK`s midden in de tuin van een riant huis liggen, maar buiten enkele late wandelaars was er niemand te bespeuren. Waarop Paul zei: nu staan we hier gelijk twee koekoeken in het midden van de nacht. Er was ook geen mens die ons kon vertellen waar het clubhuis was en we besloten maar op zoek te gaan naar een camping. Onderweg bleek de trekhaak van Ronny zijn wagen los te zitten omdat de bouten er waren uitgevallen. Hij schrok zich een aap. Bedenk maar eens wat er allemaal had kunnen gebeuren. We besloten dan maar terug in de tuin van dat huis te parkeren, en te gaan slapen.

S`morgens om acht uur waren we al paraat, Paul die eens had nagedacht hoe we die trekhaak moesten fiksen had besloten om twee vijzen van de voorbumper weg te nemen en die te gebruiken als bevestiging. Na tien minuten had hij de zaak al klaar, en Ronny had de hele nacht voor niets zitten tobben. Het riante huis bleek achteraf het clubhuis te zijn en we werden door iedereen verwelkomd. Nu we alles weer op een rij hadden bleek de wind weer de spelbreker te zijn. Er was zelfs geen zuchtje. Net toen Paul en Ronny hun boot uit het water hadden gehaald kwam er een beetje wind opzetten en er werd besloten om toch te starten. Het duurde dan nog wel een hele tijd voor de boeien op de juiste plaats lagen maar uiteindelijk ging het startschot. Paul zat nog een beetje te suffen en vertrok veel te laat. Ronny daarentegen vertrok goed en kwam als tweede rond de boei van het voordewindse rak, maar werd in de helft al voorbij gelopen door een zestal boten waaronder Paul die als een raket vooruit ging. Het duurde dan ook niet lang voordat Paul vooraan in het peloton de leiding nam. Tweede manche, Ronny was weer goed weg maar zag tot zijn grote frustratie voor de wind iedereen passeren. Met wat gesleutel aan zijn zeil ging hij toch weer wat sneller en kwam terug. De strijd tussen Paul en Dirk, de Duitse zeiler, werd tot op het einde zij aan zij gevaren maar ditmaal ging Dirk als eerste over de lijn. Er werd dan ook zeer kort na mekaar gefinisht, men gaf mekaar geen duimbreed toe en het kleinste foutje werd meteen afgestraft.

Zondag was er weer weinig wind en er werd vrij laat gestart. Er werd besloten het parkoer in een driehoek te leggen en twee maal driehoek te varen, in plaats van het gebruikelijke driehoek lus. Als Paul nu maar eens een beetje moeite wilde doen om een goede start te maken kon waarschijnlijk niemand hem nog. Mijn woorden waren nog niet koud of het bewijs kwam er. Paul vertrok goed en was al spoedig enkele honderden meters uitgelopen op de tweede. Er kon nog zeer weinig gebeuren, maar uit gewoonte maakte hij een lus in plaats van de driehoek die voorzien was, en zo finishte hij slecht. Ronny had dit keer een zeer slechte start, maar had eindelijk de juiste trim gevonden voor de wind en haalde zo nog een paar zeilers in, het was echter zijn slechtste manche, hij eindigde maar negende. De laatste manche was zowel voor Paul, als voor Ronny de kans om nog wat goed te maken. Dirk Dame die op de eerste plaats stond in het klassement koos twee maal de verkeerde kant en kwam een flink stuk achter te liggen, hij kon dat niet meer goed maken en finishte zeer slecht. Zo won Paul toch nog nipt maar verdiend de Imperia Cup en Ronny die de laatste manche nog zesde werd moest zich tevreden stellen met een negende plaats in het eindklassement. Hij weet nu tenminste hoe hij voor de wind zijn boot moet trimmen, het verschil is enorm en dat is toch ook veel waard of niet. Na de wedstrijd zei Paul aan Ronny: jongen je bent goed bezig, je gaat met de dag sneller. Doe zo voort. Na het opladen van onze boten wachtte ons nog een lange weg terug, maar het was toch de moeite waard.

Verslag R.Poelman